Ce sisteme de siguranta au masinile pe care le conducem?

Masinile sunt dotate cu sisteme de siguranta active si pasive menite sa ne protejeze in caz de accident, unele ascunse in caroseria masinii, altele la vedere. Cel mai bun mijloc de siguranta ramane insa prevenirea accidentelor. In acest scop, AROBS vine cu un sistem special de monitorizare a comportamentului soferilor la volan (Modulul comportament sofer) pentru ca riscul de accident sa fie cat mai mic si sistemele de siguranta sa fie cat mai putin testate. Contactati-ne pentru mai multe detalii pe sales@arobs.com

Cele mai importante sisteme de siguranta ale masinilor sunt evidentiate mai jos.

airbag1
1. Airbagurile sunt cel mai cunoscut mijloc de siguranta in masina. Acestea au aparut la masinile de serie in varianta standard dupa anii ’90. Acum, intr-un autoturism, exista minimum 4 airbaguri, dar pot exista chiar si 10 sau mai multe. Soferul si pasagerul au airbaguri frontale si laterale, dar sunt si airbaguri cortina, airbaguri pentru genunchi, pentru piept sau chiar si pentru pietoni. Airbagurile salveaza mai multe vieti ca oricare alta dotare de siguranta, mai ales daca este folosit impreuna cu centura de siguranta.

 

 
centura-de-siguranta1

2. Centura de siguranta, cel mai eficient si mai vechi obiect dintr-o masina care salveaza vieti pe banda rulanta. Centura de siguranta era pe vremuri optionala, dar acum, in mai toate tarile, purtarea ei este obligatorie. Candva, era in doua puncte, dar ulterior s-au facut in 3 puncte, asa cum regasim pe toate modelele contemporane. Impreuna cu airbagul, centura de siguranta face o pereche eficienta care ne poate salva viata in caz de accident. Nu trebuie sa ne urcam in masina fara sa ne puntem centura, pentru ca nu se stie ce ne asteapta in trafic.

 

 

 

tetiera

3. Tetierele sunt un alt mijloc de siguranta pasiva in masina. Tetierele scaunelor au fost inventate pentru a proteja zona cervicala a pasagerilor in cazul unui impact din spate. Daca masina sufera un soc puternic din spate, capul pasagerilor forteaza coloana daca nu are un suport rigid. Este valabil si in cazul loviturilor frontale, daca airbagul se declanseaza si arunca pasagerul in spate, implicit capul acestuia.

 

 

 

 

bare-longitudinale-din-portiere

4.Barele longitudinale din portierele masinii reprezinta inca un mijloc de siguranta pasiva. Portierele masinii noastre au cel mai probabil o ranforsare de-a lungul lor, special gandite pentru un impact lateral. Daca portiera nu ar avea asa ceva, tabla subtire a masinii nu ne-ar proteja in caz de accident. Aceasta masura lucreaza impreuna cu airbagurile cortina sau laterale si este foarte eficienta.

 

 

 

 

coloana-de-directie

5. Coloana de directie a masinii este si ea gandita sa ne protejeze daca facem accident. Pe vremuri, cand coloana era realizata dintr-o bucata rigida, soferul murea in caz ca se lovea frontal, din pricina coloanei care il strivea. Acum, coloana de directie este telescopica sau deformabila, astfel incat soferul sa nu fie lovit de ea.

 

 

 

 

tampoanele-barelor-de-protectie

6. Tampoanele barelor de protectie sunt un mijloc putin cunoscut de siguranta. Barele masinii noastre, atat in fata, cat si in spate, sunt montate pe niste suporti. Acesti suporti se prind de lonjeroane cu ajutorul unor telescoape speciale. Scopul acestora este sa amortizeze un eventual impact si energia sa se propage uniform.

 

 

 

 

blocarea-portierelor-spate

7. Blocarea portierelor spate este un sistem de siguranta ce are in vedere copiii. Portierele spate se pot bloca atunci cand sunt deschise, iar cei care stau pe bancheta nu le pot deschide din interior. Impreuna cu butonul care blocheaza geamurile, sistemul ii tine in siguranta pe copiii nazdravani care vor sa exploreze. Au fost multe accidente cu copiii scapati pe usa sau pe geam.

 

 

 

 

sistemul-isofix-pentru-scaune-de-copii

8. Sistemul ISOFIX este o norma de siguranta la nivelul banchetei spate, impusa de Euro NCAP si IIHS. Sistemul permite prinderea corespunzatoare a unui scaun dedicat copiilor mici, pentru a oferi siguranta maxima. Scaunul, special ales in functie de greutatea pasagerului, se fixeaza in multiple puncte de caroserie, special alese pentru a oferi protectie crescuta in caz de impact.

 

 

 

 

comenzile-pe-volan

9.Comenzile pe volan nu sunt un moft, sunt o masura de siguranta. Multi soferi isi iau privirea de la sosea pentru a schimba postul de radio sau pentru a seta casetofonul. Cu butoanele la indemana, pe volan, soferul le poate apasa fara sa isi ridice ochii de la condus. Asadar, riscul de a produce accident scade.

 

 

 

 

heads-up-display

10. Head-Up Display, prescurtat si HUD, este un sistem ceva mai modern de siguranta. Nu este standard si nu toti producatorii il ofera. Este insa un sistem ce prinde teren si poate ca in viitor va fi obligatoriu. Il ajuta pe sofer sa-si pastreze atentia in fata, fara sa coboare privirea. Pe HUD sunt aratate informatii de viteza sau navigatie.

 

 

 

 

oglinda-retrovizoare

11.Oglinda retrovizoare heliomata sau automata il ajuta pe sofer in special atunci cand este noapte. Pe vremuri, soferul putea fi orbit de catre soferii care veneau cu faza lunga in spate, riscum de accident astfel crescand. O oglinda heliomata transforma lumina puternica in ceva acceptabil pentru ochi, iar cea automata, electrica, simte cand este o lumina puternica si se inchide la culoare, ajutandu-l pe sofer sa vada mai bine.

 

 

 

 

oglinzile-laterale

12.Oglinzile laterale cu punct mort sunt acele oglinzi care au fie o zona marcata speciala, fie sunt astfel gandite sa acopere unghiul mort al soferului. Mai toate oglinzile de azi din partea soferului sunt cu unghi mort, adica au o zona mai curbata ce creste suprafata acoperita. Avand astfel de oglinzi, soferul evita sa faca o manevra de depasire sau intoarcere daca este un alt vehicul langa el. Masinile noi au astfel de oglinzi si in dreapta, la pasager.

 

 

 
sisteme-de-avertizare
13. Sistemele auxiliare de siguranta active sunt in numar mare in ziua de azi. Si aici ne referim la sistemul de avertizare daca treci de pe o banda pe alta fara sa dai semnal, special gandit pentru a evita adormirea la volan, sistemul de evitare a coliziunii frontale cu radar, sistemul electronic de unghi mort, sistemul de franare automata in caz de pericol si asa mai departe. Fiecare producator lucreaza intens in acest domeniu, atat de intens incat au aparut faruri cu laser sau sistem de vedere pe timp de noapte.

 

 
abs-si-esp
14.ABS-ul si ESP-ul sunt doua din cele mai vechi si mai intalnite sisteme active de pe masinile noastre. ABS-ul nu ne lasa sa blocam rotile in cazul unei franari agresive, putand asadar trage de volan pentru a face o evitare, iar ESP-ul ne tine traiectoria buna in caz ca derapam pe gheata sau cand ploua. Pe langa aceste sisteme, mai sunt si altele care lucreaza tot cu franele masinii. Cel de asistenta la coborarea in panta, cel care te asista la urcarea in rampa, cel de distributie automata a fortei de franare si asa mai departe.

 

 

 

Articol preluat de pe http://www.4tuning.ro.