Cum identifici furtul de combustibil?

Incepand cu aceasta luna, va propunem 5 noi instrumente de control si eficientizare a activitatii de transport: sonda litrometrica pentru a creste precizia de masurare a consumului de combustibil; buson rezervor care ofera informatii despre cat timp a stat rezervorul deschis; senzor de temperatura pentru monitorizarea transporturilor de marfa perisabila; releul de blocare motor care permite oprirea motorului de la distant print-un SMS si butonul de identificare sofer cu RFID pentru a sti cine si cand a condus o anumita masina.

Cand vine vorba de furtul de combustibil, soferii romani sunt foarte inventivi: la pompa, pe retur, la consum, la kilometrii. Adevarata provocare pentru managerii de parc auto din Romania este sa identifice cele mai bune instrumentele de monitorizare a consumului de combustibil pentru a stopa acest fenomen.

De cele mai multe ori, furtul de combustibil are loc direct la pompa, sub ochii camerelor de supraveghere – soferul pozitioneaza camionul sau masina astfel incat sa blocheze vizibilitatea camerele de supraveghere sa “bata” pe rezervor si astfel ei sa poata pune usor o parte din combustibilul alimentat intr-un recipient special pozitionat in cabina pentru a servi acestui scop. Se respecta intocmai dictonul “Cine imparte parte-si face” – o parte pentru firma si o parte pentru sofer.

Sau se fura “pe retur”, adica se ataseaza o instalatie artizanala pe furtunul prin care se recircula combustibilul in motor si prin aceasta se scurge picatura cu picatura combustibil direct intr-un recipient instalat in acest scop. Prin aceasta metoda se pot fura 5-10 l de combustibil la o cursa lunga fiind extrem de greu de identificat fara un instrument specializat de masurare a consumului de combustibil precum sonda litrometrica.

O alta modalitate o reprezinta incarcarea foii de parcurs cu kilometri in plus, kilometri care nu sunt parcursi in realitate de catre sofer iar combustibilul aferent acelor kilometri este extras din rezervor in bidoane pentru a fi vandut sau utilizat in scop personal. Aceasta se intampla in general cand tahograful masinii este stricat sau furnizeaza date eronate, lucru identificat imediat de catre sofer si exploatat la maxim. Noile foi de parcurs generate din aplicatia TrackGPS rezolva problema si pot fi utilizate la decontarea cheltuielilor cu flota auto si a TVA-ului conform noilor reglementari ale Ministerului Finantelor.

Soferul cunoaste cel mai bine consumul mediu de combustibil al vehiculului sau precum si modalitatile de a beneficia de pe urma acestuia. De exemplu, la un consum mediu de 35l/ 100km acesta declara sefului un consum de 37l/ 100 km deoarece “a fost foarte incarcat, a trebuit sa mearga cu viteza mare ca sa ajunga in timp util, a avut mult de urcat cu motorul turat, etc.”. Diferenta de 2l/ 100 km este scoasa din rezervor, la fiecare oprire in parcare si utilizata in folosul propriu al soferului. Iar la un drum Romania – Germania de exemplu (2000km) soferul poate astfel “scoate” aproximativ 40l ceea ce reprezinta o pierdere substantiala pentru companie.

Sistemele de monitorizare prin GPS sunt raspunsul la multe dintre aceste probleme cu care se confrunta zi de zi managerii de flota auto. Cu ajutorul noilor dispozitive TRK (sonda litrometrica si busonul de rezervor) oferim date exacte privind consumul de combustibil. Practic, sonda monitorizeaza consumul efectiv de combustibil iar busonul de cate ori, unde si cat timp a stat deschis capacul rezervorului. Orice ruta, alimentare sau consum de combustibil se reflecta in rapoarte care pot fi generate in orice moment din aplicatie pentru a fi confruntate cu declaratiile si documentele intocmite de soferi.