Accidentele rutiere reprezintă în continuare o problemă critică în România. Consecințele sunt devastatoare și se răsfrâng atât asupra vieților umane, cât și asupra economiei.
Statisticile recente despre accidente rutiere
În anul 2023 au fost înregistrate 4.526 de accidente rutiere grave pe teritoriul României, care au cauzat decesul a 1.545 de persoane și rănirea gravă a altor 3.536. Deși aceste cifre sunt îngrijorătoare, ele evidențiază o ușoară îmbunătățire față de anul precedent.
Comparativ cu alte țări din Uniunea Europeană, România se situează pe locul doi la numărul de accidente rutiere mortale produse în 2023, cu 81 de decese la un milion de locuitori. Deși am înregistrat o îmbunătățire față de 2022, când rata era de 86 de decese și ocupam primul loc în clasament, suntem departe de media UE (46 de decese la un milion de locuitori). Această diferență confirmă nevoia unor inițiative pentru creșterea siguranței rutiere în România.
Care este direcția în care trebuie îndreptate eforturile noastre ca participanți la trafic? Pentru a găsi răspunsul, începem cu analiza principalelor cauze care au determinat producerea accidentelor în 2023:
- Viteza excesivă sau neadaptată: a cauzat 733 de accidente rutiere, 312 decese și 607 răniți grav.
- Neacordarea priorității vehiculelor: a cauzat 429 de accidente rutiere, 88 decese și 350 răniți grav.
- Neacordarea priorității pietonilor: a cauzat 364 de accidente rutiere, 81 decese și 324 răniți grav.
Conducerea sub influența alcoolului rămâne cea mai frecventă cauză, subliniind necesitatea unor măsuri mai stricte și a unei monitorizări mai eficiente din partea autorităților, pentru a preveni astfel de comportamente periculoase.
Este importantă nuanțarea acestei statistici a accidentelor din perspectiva lipsei unor programe educaționale. Acestea ar sprijini mai ales șoferii începători, în formarea unei conduite de conducere preventivă. De asemenea, infrastructura deficitară a drumurilor din România, cât și lipsa de consecvență în aplicarea sancțiunilor sunt alți doi factori care contribuie la aceste statistici
Eforturile de îmbunătățire a siguranței rutiere
Pentru reducerea numărul de accidente rutiere, structurile de poliție responsabile au intensificat acțiunile de control. În 2023, au fost executate 58.385 de acțiuni, cu 4.624 mai multe față de anul 2022, reprezentând o creștere de 8,6%. Aceste eforturi au fost esențiale pentru a menține o oarecare stabilitate în numărul de accidente. Cu toate acestea, progresele sunt insuficiente pentru a atinge obiectivele stabilite la nivel european.
Cu toate acestea, acțiunile de control nu sunt suficiente pentru a observa îmbunătățiri semnificative. În România există o nevoie acută de strategii, programe și inițiative la scară largă care să vizeze în mod direct îmbunătățirea siguranței pe drumurile publice. Acestea trebuie să vizeze în egală măsură și infrastructura și educarea șoferilor.
Recunoașterea nevoii de conducere preventivă
Dacă nu putem face prea multe cu privire la îmbunătățirea infrastructurii, devine tot mai clar că trebuie să ne concentrăm eforturile în direcția lucrurilor pe care le putem influența în mod direct și anume, stilul nostru de conducere. O parte semnificativă din accidentele rutiere sunt cauzate, în primul rând, de lipsa de cunoștințe a șoferilor cu privire la recunoașterea și evitarea situațiilor periculoase.
Analiza stilului de conducere poate indica cu exactitate care sunt greșelile cele mai frecvente ale unui șofer și care sunt situațiile cu risc ridicat pe care acesta le întâmpină de cele mai multe ori.
Soluțiile AROBS TrackGPS: Comportament Șofer și FleetCam
Tehnologia modernă joacă un rol crucial în îmbunătățirea siguranței rutiere, iar soluțiile oferite de AROBS TrackGPS, cum ar fi Comportament Șofer și FleetCam, sunt esențiale pentru companiile care doresc să reducă riscul de accidente în flotele lor de vehicule. Acestea permit identificarea factorilor de risc în baza cărora pot fi dezvoltate strategii interne, potrivite pentru probleme specifice. Educarea șoferilor despre practicile de conducere preventivă poate crea un impact imens în ceea ce privește siguranța lor, dar și activității companiei și chiar și a celorlalți participanți la trafic.
Comportament Șofer este o soluție care permite monitorizarea detaliată a comportamentului șoferilor în timp real, oferind date precise despre respectarea limitelor de viteză, accelerarea și frânarea bruscă, perioada de rulare la ralanti și alte aspecte critice ale stilului de condus. Această soluție ajută la identificarea imediată a șoferilor cu risc ridicat, astfel oferind oportunitatea managerului de flotă de a implementa măsuri corective la momentul potrivit, cum ar fi instruirea suplimentară sau consilierea în vederea implementării unui stil de condus preventiv și ecologic.
Soluția FleetCam aduce un plus de siguranță prin maparea datelor telematice cu informații video. Acest lucru se realizează prin integrarea camerelor video în interiorul și exteriorul vehiculelor, care acoperă un unghi complet, de 360 grade. Astfel, soluția oferă dovezi video clare în cazul unui accident, referitoare la frânări sau viraje bruște și accelerări, ajutând la determinarea cauzelor și responsabililor. Aceste probe video devin utile mai ales în contextul adoptării ordonanței de urgență OUG 84/2024. Astfel, prin intermediul ei, este menționată acum în Codul Rutier posibilitatea de a pune la dispoziția polițiștilor înregistrări audio-video în vederea sancționării participanților la trafic care prezintă un comportament de condus agresiv.
Menționăm mai jos câteva din manevrele definite drept comportament agresiv, conform articolului 54 din Codul rutier:
- deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
- circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;
- folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
- mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la trafic care circulă în spatele acestuia;
- conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public;
Probele sunt recunoscute inclusiv dacă au fost înregistrate de alți participanți la trafic, prin intermediul oricărui tip de dispozitiv de înregistrare, fără nevoia de a fi omologat. Cu toate acestea, înregistrările trebuie să cuprindă următoarele elemente pentru a putea fi luate în considerare, menționate în articolul 109 din Codul rutier:
- extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
- data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
- locul ori elemente de natură să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
- vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
- semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.
Soluția FleetCam corelează datele telematice cu cele video, îndeplinirea tuturor condițiilor este posibilă pentru evaluarea pertinentă a oricărui incident Datele video sunt transmise către platforma FleetCam, unde managerul flotei poate supraveghea toate vehiculele într-o varietate de moduri: urmărind live, prin notificări, atunci când are loc un eveniment sau accesând galeria media, pentru a organiza, vizualiza sau descărca înregistrările.
Perspective de viitor
Accidentele rutiere continuă să fie o provocare majoră, vestea bună fiind că există soluții moderne, cu ajutorul cărora se parcurg pași importanți spre creșterea siguranței pe drumurile noastre. Tehnologia are potențialul de a schimba fundamental modul în care gestionăm siguranța rutieră, oferind instrumente care nu doar că previn accidentele, ci și contribuie la protejarea vieților și reducerea costurilor asociate.
Doar printr-un efort concertat și susținut vom putea spera la un viitor mai sigur pe drumurile din România, unde accidentele rutiere pot deveni tot mai rare.